Motobrzda
Dynamická brzda pro motocykly, sidecary, čtyřkolky a skútry
Je více názvů pro toto zařízení - Výkonová brzda, dynamometer, dynamická brzda, motobrzda, měřící stolice, zátěžové zařízení nebo se může nazývat i celým jménem: Motocyklová testovací stolice
Toto zařízení dokáže mnohem více než jen změřit výkon
Myslíme si, že v servisu zabývajícího se víc než jen standardními opravami (seřízení ventilů a výměna kapalin) je dynamometr nutností.
Bohužel je hodně případů, kdy nadšenec zakoupí závodní koncovku výfuku deklarující koně navíc, ale často neví a není mu řečeno o nutnosti upravit motor na míru novým komponentům jako jsou právě koncovky, svody, změna sání atd.
Zkvalitnění práce v našem servisu znamená využívání dynamometru firmy MotoCOMtest.. Tento druh brzdy je odzkoušený na ČVUT v Praze kde byla porovnávána s brzdami českých i zahraničních značek. Tato brzda proti konkurenčním značkám dopadla nejlépe, jelikož má nejmenší odchylky měření (pouze 3%). Konkurence má odchylky až 15% (oficiální údaj konkurence). Další rozdíl proti jiným značkám je naše snímání hodnot. Převodový poměr nepočítáme kalkulačkou podle otáčkoměru ani nepočítáme zuby na převodech (tak, jako se děje u některých konkurenčních brzd - vzrůstá tím nepřesnost výsledných hodnot výkonu a kroutícího momentu). K tomuto používáme patentovaný software výrobce brzdy, který počítá automaticky s takovou přesností, kdy software pozná změnu opotřebení pneu mezi dvěma, po sobě jdoucími akceleracemi.
Snímáme otáčky měřícího válce. Souběžně snímáme otáčky motoru z CDI, vstřikovače nebo indukční cívky (záleží od typu motorky), a to vše bezkontaktně!!!. Dalším standardním snímačem je čidlo bohatosti směsi (externí lambda sonda ve výfuku).
Další prvkem přesného měření je správné změření tlaku a teploty okolního vzduchu (pro korekce dle norem ČSN, příp. ISO), změření tlaku v pneumatice (z důvodu co možná nejpřesnějšího zopakování měření) a samozřejmě to nejdůležitější - motor musí být zahřátý na provozní teplotu. K měření atmosférických hodnot jsme byli nuceni pořídit si přesné švýcarské přístroje (které jsou povinny procházet revizními kontrolami).
Poslední výhoda proti konkurenci je v tzv. "doběhové zkoušce". Jedná se o poslední část měření, díky které jsme schopni přesně říci, kolik má měřený motocykl výkon na zadním kole a na motoru ( jedná se vždy o dvě různé hodnoty, které závisí na velkém počtu faktorů). Neměli by jste se nikdy nechat „uchlácholit“ tvrzením, že k změřenému výkonu na zadním kole stačí připočítat 15% a máte výkon na motoru.
Možnost je sledovat průběh až 8 veličin během jedné zkoušky,které jsou následně vynesené v grafu. Zařízení se využívá pro měření průběhu kroutícího momentu a výkonu snímaní složení směsi pomocí lamdba sondy nebo rozšířené měření se sledováním polohy škrtící klapky, teploty/tlaku vzduchu, teploty motoru atd.
Co je to vlastně motobrzda od firmy MotoCOMtest
Hlavní hardwarová část válcového dynamometru je válec s dostatečným vyvážením (obvodová rychlost je klidně přes 300km/h, čili otáčky kolem 4000 ot./min). Tento válec má svůj moment setrvačnosti a vlastní snímač, zjišťující polohu a zrychlení válce. Zrychlení je při dynamické zkoušce společně s momentem setrvačnosti výchozí veličina.
Důležitější částí je softwarové vybavení na patřičné výpočty a možnosti práce se zařízením. Současný software firmy MotoComTest umožňuje napojení až 8 čidel. Výhodou od předchozího řešení je mj. snímání otáček motoru ze zapalování. Přináší to přesnější určení převodového poměru, odhalení prokluzu spojky či pneumatiky. Snímat tak můžeme cokoliv, co lze převést na analogový signál. Všechny senzory používané na motocyklu v souvislosti se vstřikováním lze použít i pro vstup do měřícího softwaru. Samotný průběh kroutícího momentu není vždy dostačují a je nutné vidět jaké hodnoty mají v danou chvíli jiné veličiny. Např. rozjezd z nízkých otáček na některých motocyklech nelze provést hned na plný plyn (při zátěži) a je nutné udělat náběh.
Měření v oblasti náběhu není věrohodné, proto je nutné vymezit oblast pouze na plně otevřený plyn. To je případ snímání polohy klapky, který mají snad všechny současné motorky aspoň kvůli zapalování, když je to ještě náhodou karburátor. Velkou výhodou je možnost sledovat složení směsi. Používá se dvoustavová lambda sonda, naroubovat však lze i širokopásmová. Na grafu lze krásně vidět vliv složení směsi na kroutící moment.
Měření výkonu na dynamické brzdě
O co vlastně jde?
Bohužel, většina motorkářů žije v iluzi, že jejich motocykl má výkon, který je udávaný ve velkém TP. Avšak rozdíl mezi udávaným a skutečným výkonem je často propastný (vlastní zkušenost – čím sportovnější motorka od jakéhokoliv výrobce, tím je rozdíl větší). Není to tím, že by výrobci lhali. Udávaného výkonu je daný motor schopen dosáhnout, ale pouze za určitých podmínek (tlak a vlhkost vzduchu, okolní teplota, vůle v motoru atd.).Tyto podmínky ale nejsou slučitelné s normálním provozem.
Rozdíl mezi udávaným a skutečným výkonem může být až třicet koní (včetně nejnovějšího modelů). Tudíž, díky zkoušce na brzdě, jsme schopni ukázat, jaký má měřená motorka výkon na zadním kole, ale i na motoru, průběh točivého momentu, bohatost směsi, maximální otáčky a rychlost (otáčkoměr i tachometr, ať už v jakékoliv podobě, má vždy odchylky).